Filtry do komór lakierniczych

Każda komora lakiernicza, niezależnie od tego czy jest to przemysłowa konstrukcja do lakierowania elementów samochodowych, czy też mała komora modelarska, wyposażona jest w filtry powietrza, zapobiegające przedostawaniu się substancji szkodliwych na zewnątrz komory. Filtry te ulokowane są tuż przed wentylatorem komory.

Profesjonalny filtr do modelarskiej komory lakierniczej

filtry do komory lakierniczejStandardowe filtry do stanowisk lakierniczych wykonywane są z warstwy tkaniny, w którą wsiąkają substancje lotne, oraz z papierowych płacht, wyłapujących wilgoć. W zależności od rodzaju filtra, może mieć on bardzo odmienną charakterystykę i działanie, gdyż niektóre filtry są przeznaczone do konkretnego rodzaju farby, i mogą być przystosowane do pracy właśnie z takimi substancjami. Filtry do komory lakierniczej, w której wykorzystywane są przede wszystkim farby akrylowe na bazie wody mogą mieć zwiększone pochłanianie wilgoci, a tym samym zmniejszać czas zasychania farby. Filtry mające współpracować z farbami emaliowymi, olejnymi, lub też mieszankami specjalistycznymi, natomiast, mają za zadanie zatrzymać jak najwięcej substancji, które nie tylko mogłyby być szkodliwe dla otoczenia, ale również mogłyby spowodować uszkodzenie systemu wentylacyjnego komory poprzez zaklejenie mechanizmu wentylatora. Filtry zazwyczaj dedykowane są pod jeden konkretny rodzaj komory, aczkolwiek w sprzedaży są również filtry uniwersalne.

Producenci filtrów zalecają częstą ich wymianę, zwłaszcza w komorach przemysłowych, pracujących niemal nieprzerwanie, gdzie filtry zużywają się najszybciej. W przypadku częstego używania farb akrylowych, filtry mogą być czyszczone preparatami do usuwania pozostałości po farbie, a tym samym używane znacznie dłużej niż w przypadku użycia bardziej obciążających farb i lakierów.